Sauna kasutamine

Saun – see on elustiil

Tänapäeval praktiseerib taas üha rohkem inimesi tervislikku eluviisi. Mida see mõiste hõlmab? Tervislik eluviis pole pelgalt alkoholist ja suitsetamisest loobumine, sportimine, õige toitumine, täisväärtuslik uni ja värske õhk. Hügieen ja karastamine on samuti väga olulised ja sellest vaatevinklist võib sauna pidada üheks tõhusaimaks organismi tervendamise viisiks.

Tänapäeval eksisteerib erinevaid sauna liike. Enim populaarsust on kogunud soome saun, aurusaun, vene saun ehk leilisaun, infrapunasaun ja sanaarium.

Soome saun

image005.jpg

Temperatuur: 85-120⁰С
Niiskus: 5-15%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 6-7
Ühe saunaseansi kestus: 10-15 min

Eripärad

Tõeline soome saun meenutab tugevalt vene sauna ehk leilisauna. Ka soome saunas saadakse leili, visates vett kerisekividele. Sarnaselt leilisaunale võib ka soome saunas vihelda. Soome sauna peamine erinevus teistest leilisauna liikidest on ülisuur kuumus. Tänapäeva soome saunades tõuseb õhutemperatuur kuni 120 °С.

Milleks?

Soome saun parandab naha verevarustust ja annab positiivse kosmeetilise efekti. Tervisele on soome saun kasulik optimaalse niiskuse ja temperatuuri suhte tõttu.

Kuidas?

Enne esimest leiliruumi sisenemist käige duši all, kuid ärge seebiga peske, seejärel kuivatage end. Juukseid ei ole vaja märjaks teha. Kui olete algaja, piirduge esmakordsel leiliruumis viibimisel 4 minutiga, kogenud saunaline, võib viibida leiliruumis 7-8 minutit. Saunast väljudes tuleks puhata vähemalt 15 minutut, järgmised leiliruumi seansid võivad olla pikemad, kuid ei tohi ületada 15 minutit. Seansside vahel käige jaheda duši all, alandades aegamööda vee temperatuuri, jooge jahedat mineraalvett, taimeteed, naturaalset kalja või mahla. Saunatamise kestus ei tohiks ületada kolme tundi.

Aurusaun

image003.jpg

Temperatuur: 43-46⁰С
Niiskus: ligi 100%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 2-4
Ühe saunaseansi kestus: 10-20 min

Eripärad

Aurusaun kujutab endast leiliruumi, mis on plaaditud keraamilise, mosaiikplaadi või naturaalse kiviga. Tänapäeval on aurusaun üks populaarseid SPA-protseduure. Optimaalseks aurusauna temperatuuriks loetakse 43-46⁰C. See sobib ideaalselt inimestele, kes ei talu kõrget kuumust, ja lastele. Aurusauna temperatuuri peetakse kõige meeldivamaks ja sel on kõige tervistavam mõju.

Milleks?

Aurusauna mõjul reageerib organism vähemal määral ilmastikumuutustele, on vähem vastuvõtlik haigusetekitajate suhtes. Naha verevarustus tugevneb. Poore ummistavad rasu ja higi pehmenevad ja erituvad, mistõttu nahk saab paremini hingata. Puhastunud keha muutub pringimaks, mille tulemusena organismi elutegevus paraneb. Aurusaun lõõgastab Teid ja taastab jõuvarud ning aitab alal hoida tervist ja ilu.

Kuidas?

Aurusaunas võib viibida kuni 30 minutit. Enne saunakülastust tuleks hoiduda kõhtu täis söömast ja alkoholi tarvitamast.

Infrapunakabiin

image007.jpg

Temperatuur: 40-50⁰С
Niiskus: 0%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 1
Ühe saunaseansi kestus: 20-40 min

Eripärad

Infrapunasaunas soojeneb inimese keha infrapunasoojenditest kiirguvate soojuslainete mõjul. Sellist kiirgust tajume meeldiva pehme soojusena, mis soojendab eelkõige saunalise keha, mitte sauna õhku. Soojuslained tungivad kuni 4 cm sügavusele kehasse, mis on tunduvalt intensiivsem võrreldes keha soojenemisega tavalises soome saunas (kuni 5 mm). Infrapunakabiin aitab säästa nii aega kui ka energiat. Võrreldes tavalise saunaga soojeneb see kiiresti – 15-20 minutiga (tavalist sauna köetakse sõltuvalt ahju tüübist 1-2 tundi).

Milleks?

Infrapunakiired tungivad sügavale kehasse, soojendades kõiki elundeid, lihaseid, luid ja liigeseid, kiirendades märgatavalt vere- ja lümfiringet. See tõstab immuunsust ja aitab vältida külmetushaigusi ka külmal ja rõskel ajal. Infrapunasaunal on kõige sügavam organismi puhastav efekt. Selline saun soojendab lihaseid ja nahaalust sidekudet ning põletab pooleteise tunniga 1600 kilokalorit!

Kuidas?

Infrapunasaunas on soovitatav käia õhtul pärast aktiivset treeningut. Saunaskäigu ajal soovitatakse juua veidi vett. Enne sauna minekut süüa kerge suupiste või juua juurvilja- või tsitrusemahla. Enne protseduuri käia duši all.

Vene saun ehk leilisaun

image001 (1).jpg

Temperatuur: 50-60⁰С
Niiskus: 40-70⁰%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 5-7
Ühe saunaseansi kestus: 10-20 min

Eripärad

Vene saunas asub suur telliskiviahi, millega köetakse leiliruumi. Sellised ahjud annavad silmale nähtamatut pehmet sametist kerget leili, mida saadakse kerisekivide kuumenemisel üle +350 kraadi.

Milleks?

Ega ilmaasjata olnud Venemaal käibel kõnekäänd: saun on kui teine ema – kondid pehmeks vihtleb, kogu keha parandab. (vanasõna ütleb: saun on vaese mehe tohter). Saunakuumus suurendab ja puhastab kogu keha poore, eemaldab mustuse ja surnud naharakud. Pärast korduvat saunakülastust paranevad naha füsioloogilised omadused, normaliseerub rasvaainevahetus, paraneb verevarustus. Tänu rohkele higistamisele aktiveeruvad oksüdeerumisprotsessid – paremini omastatakse valke, rasvu, süsivesikuid ja mikroelemente, mis soodustab suuresti kaalulangust.

Kuidas?

Enne sauna minekut ei tohi kõhtu täis süüa. Piirduge kerge einega tund-poolteist enne sauna. Ja unustage saunapäeval alkohoolsed joogid. Enne leiliruumi sisenemist käige duši all. Vesi peab olema küllaltki soe (36- 38°C), et soojendada keha ja valmistada see ette ekstreemsemateks temperatuurideks. Esimest korda sisenetakse leiliruumi selleks, et keha soojeneks ja harjuks soojuskoormustega. Sellel etapil ei vihelda, ehkki viht võetakse leiliruumi kaasa ja pannakse likku. Teine leiliruumiseanss on pikem, kestes 10-15 minutit. Selle aja jooksul keha higistab korralikult ja saate tunnetada ka vihtlemise kasu. Pärast leiliruumist lahkumist hüppavad kirglikud saunasõbrad külma vette, hõõruvad end lumega või uhuvad end parema puudumisel üle kopsikutäie külma veega. Algajatele piisab 25-30-kraadise duši all seismisest.

Sanaarium

image001.jpg

Temperatuur: 50- 60⁰С
Niiskus: 45-50%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 1-2
Ühe saunaseansi kestus: 20-25 min

Eripärad

Sanaarium on kõige leebem ja säästvam sauna liik. Sanaarium sobib hästi neile, kes armastab saunatamist, kuid ei saa teatud põhjustel käia soome saunas kõrge temperatuuri ja vene leilisaunas kõrge õhuniiskuse tõttu. Sanaariumi õhutemperatuur jääb 45 ja 60 kraadi vahele, õhuniiskus moodustab 20-55%; sellel on väga säästev toime vereringesüsteemile. Tänu sellistele leebetele tingimustele võib sanaariumis viibida korraga 30 minutit ja kauemgi.

Milleks?

Sanaarium tagab lihaste ja siseorganite aeglase ja sügava soojenemise. Selle pehme leil tagab mugava olemise isegi kõrgvererõhutõve või äkiliste vererõhu muutuste ja südamehaiguste all kannatavatele inimestele (loomulikult arsti loal). Sanaarium lõõgastab suuepäraselt, normaliseerib vereringet ja und, parandab närvisüsteemi talitust ja ainevahetust.

Kuidas?

Enne sanaariumisse minekut tuleb käia duši all ja kuivatada end rätikuga tugevalt hõõrudes. Saunaruumi sisenedes tuleb teada anda, millist valgustust ja muusikat soovitakse ning valida meelepärane aroomiõli auru jaoks. Pärast saunast lahkumist tuleb pool tundi puhata. Puhkuse ajal soovitatakse juua rohkelt vedelikke (tee, tõmmis, mahl, kompott, mineraalvesi, kali), et taastada organismi vedelikutasakaal.

 

HÜVA LEILI!

 

prices-white.png
prices.png